Učitavam... 6. rujna 1933. - Školski brod Jadran | Hrvatska kroz povijest

Korisnička ocjena: 0 / 5

Zvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna
 
POVIJEST

HRVATSKA KROZ POVIJEST

Izbijanjem rata u bivšoj Jugoslaviji tadašnja JNA ga je odvezla iz Splita u Tivat gdje se i sada nalazi
6. rujna 1933. - Školski brod Jadran
 
 
Brod Jadran
 

 

Hrvatska kroz povijest

 

 

 

Sa stvaranjem prve jugoslavenske države i njezine kraljevske mornarice, javila se potreba za nabavom školskog broda na kome bi se kvalitetno obučavao mornarički kadar. 



Kako nova država još nije stasala kao pomorska zemlja, a bila je vođena centralističkom politikom pa je čak i sjedište mornarice bilo u Zemunu, njegovanje pomorske tradicije kao i zadaću širenja svijesti o važnosti i potrebi pomorske orijentacije preuzela je organizacija „Jadranska straža“ osnovana 1922. 

...

Tako je „Jadranska straža“ u suradnji s mornaricom pokrenula akciju prikupljanja novčanih sredstava za nabavu broda. Na taj je način osiguran dio novaca, dok je ostatak namakla mornarica preko kredita i ratne odštete. Novi školski brod sagrađen je u njemačkom brodogradilištu u Hamburgu prema projektu inženjera Josipa Škarice iz Rijeke.

Školski jedrenjak tipa „barkantin“ dobio je ime „Jadran“, a porinut je u lipnju 1931. No zbog nastalih problema oko naplate ratne reparacije završen je tek dvije godine kasnije.

Na kraju je brod dužine 57 metara, s tri jarbola i 12 jedara, potpuno bijele boje zabljesnuo na moru i krenuo prema Splitu gdje je 6. rujna 1933. svečano predan ratnoj mornarici. 

 

 Drugi upravo čitaju...
 

 

Već sljedeće godine „Jadran“ je počeo sa svojim školskim krstarenjima.

Osim Jadranskim morem plovio je Crnim, Sjevernim, Crvenim i Sredozemnim morem, a tri puta i Atlantskim oceanom. Tijekom Drugog svjetskog rata „Jadran“ je koristila talijanska ratna mornarica, također kao školski brod pod imenom „Marko Polo“.

Kapitulacijom Italije brod je zapušten, ogoljen, opljačkan i bez jarbola dočekao kraj rata u jednom od kanala u Veneciji gdje je služio kao most. Na zahtjev jugoslavenske vlade  vraćen je i dotegljen u Tivat. Poslije obnove ušao je u sastav Vojnopomorskog školskog centra u Splitu gdje mu je bila matična luka.

Izbijanjem rata u bivšoj Jugoslaviji tadašnja JNA ga je odvezla iz Splita u Tivat gdje se i sada nalazi.

 

 

Hrvatske vlasti u međuvremenu, unatoč velikim naporima komisije za sukcesiju vojne imovine, nisu učinile apsolutno ništa u vezi s povratom oduzete vojne imovine pa tako ni školskog broda „Jadran“.

 

Foto: 1. scrshot HRT

teren ljubovo

 

 

 

 

 Priredio: Mario Mehaković

Izvor: HRT

 

 
 

Ovaj materijal sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

 

 

UCM

Harley-Davidson Zagreb

hrenfrdeituk

TOP AUDIO

Trenutno posjetitelja

Imamo 194 gostiju i nema članova online

A- A A+
  • Pomoć oboljelim braniteljima
  • Podrška radu Udruge
Hrvatsko javno zdravstvo:
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
Total Votes:
First Vote:
Last Vote:

Ovlašteni kreditni posrednici

Udruga 'Crne Mambe' - 2018. - crnemambe.hr
Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech
X

Ups!

nedozvoljeno kopiranje sadržaja