Korisnička ocjena: 5 / 5

Zvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivna
 

PRAVO

PRAVNI SAVJETI
Zaštita prava ciljane skupine stradalnika Domovinskog rata
Pokretanje postupka pred Ustavnim sudom RH
 Ustavni sud - Crne Mambe

 

 Udruga Crne Mambe pokreće pred Ustavnim sudom Republike Hrvatske postupak ocjene suglasnosti odredbi članka 80., 89., 94. stavka 2. i 178. stavka 1. i 2. Zakona o mirovinskom osiguranju sa člankom 1., 3., 58. stavkom 3. i 90. stavkom 4. i 5. Ustava Republike Hrvatske, i to iz razloga što je razdvajanjem mirovina na opći i posebni dio, te promjenjivošću posebnog dijela mirovine u koju su uvrštena gotovo sva naša mirovinska prava a koji je podložan odluci Vlade Republike Hrvatske, dugoročno ugrožen dostojanstven iznos mirovine.

Ovaj prijedlog za pokretanje postupka ocjene suglasnosti Zakona sa Ustavom podnosi se u prvom redu radi zaštite prava ciljane skupine stradalnika Domovinskog rata i to: udovica, roditelja i djece poginulih hrvatskih branitelja, i hrvatskih ratnih vojnih invalida.

Pravna osnova za pokretanje ocjene suglasnosti su povrede ustavnih načela zabrane retroaktivne primjene propisa, diskriminacija u odnosu na pripadnike Hrvatske domovinske vojske 1941-1945, sudionika NOR-a, vojne osiguranike bivše JNA, diskriminacija u odnosu na radnike korisnike invalidske mirovine, te povreda demokratskog uređenja i vladavine prava. Posebno je povrijeđeno ustavno načelo posebne zaštite ciljane skupine.

Udrugu Crne Mambe pravno prati tim sastavljen od odvjetnika Krešimira Planinića iz Odvjetničkog društva Planinić i partneri j.t.d., i odvjetnik Dražen Lančić.

...

Dio stvari koje su sporne i predstavljaju okosnicu Ustavne tužbe su:

 

Faktor izračuna za Hrvatske stradalnike najniži je od svih 13 grupacija „povlaštenih mirovina“ i iznosi svega 0,40. Samo za primjer kako se je radila razlika u korist  boraca NOR-a ili bivših pripadnika JNA govori podatak da prvi imaju faktor izračuna 0,85 dok drugi imaju 0,63. Daljnja sramota za Zakonodavca i bivšu Vladu Zorana Milanovića je podizanje faktora izračuna za obiteljsku mirovinu nakon smrti bivšeg pripadnika JNA na 0,90. Prikazujući usporedno udovice poginulog Hrvatskog branitelja kojima se mirovina obračunava sa faktorom izračuna 0,40 dolazimo do podatka da je udovica umrlog bivšeg pripadnika JNA cca. 120% vrjednija ovoj Državi  od udovice poginulog Hrvatskog branitelja. Da je bivši pripadnik NOR-a isto tako preko 100% vrjedniji od HRVI

  • Bivšim pripadnicima JNA temeljem članka 185. ZOMO išlo se je u prilog novim načinom određivanja mirovine na temelju obračuna plaća od 1970. godine čime su im mirovine narasle od 10 do 30 posto. U obračun, samo kako bi im zakonodavac mogao što više povećati mirovinu priznavani su im činovi, osobni dohodci, posebni dodaci, armijski dodaci, minuli rad a za sve zajedno u novom ZOMO iz 2014. godine, vračajući se u duboku prošlost, pozivali su se na Službeni list iz SFRJ 15/90.  U isto vrijeme umirovljenim Hrvatskim braniteljima ali i cjelokupnoj Hrvatskoj populaciji koja je sudjelovala u obrani suvereniteta RH temeljem novog ZOMO, odjednom se uviđa a potom i retroaktivno oduzima beneficirani radni staž u periodu od 30. svibnja 1990. do 30. lipnja 1996. godine sa izlikom da Hrvatska država nije braniteljima koji su imali pravo na beneficirani staž prema Zakonu o obrani uplaćivala doprinose. Drugim riječima za bivše pripadnike JNA nije bio problem da im se prizna staž u visini plača 20 godina unazad ali za one koji su branili i obranili suverenitet RH bio je problem u 6 godina priznavanja staža.

  • Bivšim pripadnicima JNA dala se je povlaštena mogućnost temeljem članka 185. da im se nova mirovina odredi na zahtjev korisnika bez prisile. Opet u korist bivših pripadnika JNA, jer onima sa malo staža iz bivše JNA ostaje povoljniji stari izračun mirovine nego novi. U isto vrijeme Hrvatskim stradalnicima nije dana ta mogućnost već ih se po sili zakona temeljem članka  178. nameće rješenje koje je predvidio zakonodavac.

  • Kod određivanja faktora preračuna zakonodavac se je kod stradalnika Domovinskog rata vodio samo činjenicom broja korisnika, prosječnog staža na osnovi kojeg je ostvarena mirovina, prosječnog staža osiguranja i njegovog udjela u mirovini, rashoda za mirovine ostvarene prema povoljnijim uvjetima i njihov udio u ukupnim rashodima za mirovine te činjenicom da se ove mirovine ostvaruju u prosjeku u mlađoj životnoj dobi. Zakonodavac pritom uopće nije obraćao pozornost niti se je osvrtao na žrtvovanje tih osoba u obrani suvereniteta RH niti na činjenicu da se broj tih osoba iz godine u godinu smanjuje. U isto vrijeme temeljem članka 185. ZOMO bivšim pripadnicima JNA mirovine rastu, dokupljuje im se staž, čime svaka rasprava zakonodavca da je cilj ostvariti uštede opet je išla na štetu i egzekuciju ponovno samo jedne grupacije korisnika mirovina, Hrvatskih stradalnika domovinskog rata.

  • Kod priznavanja prava koja proizlaze iz općih mirovinskih propisa temeljem članka 39, 40, 42, 56/5, 86/2 i 3, 87/1/5 samo kod Hrvatskih stradalnika domovinskog rata pogibija ili ranjavanje zakonodavac smatra „povlasticom“ te im tom logikom dio mirovine ostvaren po toj osnovi pribraja u povlašteni dio mirovine za razliku od ostalih korisnika istog Zakona opet kršeći Ustav i načelo jednakosti. Ovim činom zakonodavac ne samo da čini razliku između istovjetnih grupacija korisnika već prvenstveno obezvrjeđuje žrtve koja je ciljana skupina dala u obrani suvereniteta RH. Kako povlašteni dio mirovine nije zaštićen i zakonski definiran kako se obračunava (opći dio mirovine definiran člankom 88/7), a o istome odlučuje Vlada svojom odlukom podložan je manipulacijama i egzekuciji. Povezujući sa svim ostalim elementima koje je zakonodavac predvidio za grupaciju hrvatskih stradalnika i zakonski i teoretski je moguće da većina u skorijoj budućnosti više ne dobije ni kune mirovine.

  • Zakonodavac kod donošenja novih propisa za Hrvatske stradalnike ne poštuje ni načela Ustava o zabrani retroaktivnosti (članak 90. Ustava RH) pokušavajući prikazati da se mirovina ne mijenja u svojoj osnovi osim što se razdvaja na opći i posebni dio. Sagledavajući da se prava koja proističu iz općeg mirovinskog Zakona tek novim ZOMO Hrvatskim stradalnicima pripisuju pod povlasticu, nepriznavanjem i oduzimanjem već upisanog i obračunatog staža i sa mogućnošću da temeljem članka 89. Vlada svojevoljno odlučuju o visini mirovine posljedice ovog novog ZOMO ciljana su egzekutiva zakonodavca prema Hrvatskim stradalnicima.

  • Zakonodavac Hrvatske stradalnike domovinskog rata u ZOMO-u prikazuje kao korisnike mirovina po posebnim propisima, pokušavajući javnosti predočiti sliku kao da se radi o štetočinama Hrvatskog društva, prešućujući i zanemarujući pritom prava koja tim korisnicima proizlaze iz općeg mirovinskog sustava. Time si zakonodavac daje prostora i mogućnosti da im temeljem te definicije određuje i najniži faktor preračuna od 0,40. U isto vrijeme ZOPHBiDR u članku 15. stavak 3. govori da se „pravo na invalidsku mirovinu ostvaruje pod uvjetima i na način propisan Zakonom o mirovinskom osiguranju“ čime osim što dva Zakona različito propisuju isto područje, zakonodavac se još jednom dokazao kao egzekutor samo jedne grupacije umirovljenika, Hrvatskih stradalnika.

i najbitnije:

  • Javnu raspravu o novom ZOMO zakonodavac provodi svega 15 dana, internetskog objavljivanja u razdoblju od 03. do 18. listopada 2013. godine i očekivano bez uključivanja u pregovore zainteresiranih strana. Već ovaj čin zakonodavca protivan je sa Ustavom RH i Zakonom o pravu na pristup informacijama (čl.11 st.2) koji ih obvezuje na 30 dana provođenja javne raspraveAli zakonodavac ne stajući na tome, svojim je obezvređivanjem stradalnika domovinskog rata išao do krajnosti te je u samoj javnoj raspravi prijevarno postupao – laički rečeno lagao prikazujući pritom drugačije koeficijente i definicije (protivno članku 7. Zakona o pravu na pristup informacijama)  koje je naknadno u samom ZOMO promijenio i drugačije okvalificirao onemogućujući bilo kakve demokratske metode kojima je bilo moguće reagirati na isto.

Savjeti

 

 

Harley-Davidson Zagreb

hrenfrdeituk

TOP AUDIO

Trenutno posjetitelja

Imamo 205 gostiju i nema članova online

A- A A+
  • Pomoć oboljelim braniteljima
  • Podrška radu Udruge
Strah od ilegalnih migranata je:
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
Total Votes:
First Vote:
Last Vote:

Ovlašteni kreditni posrednici

Udruga 'Crne Mambe' - 2018. - crnemambe.hr
Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech
X

Ups!

nedozvoljeno kopiranje sadržaja