Korisnička ocjena: 5 / 5

Zvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivna
 
PRESS

UCM

Da li su novim Zakonom uklonjene nejednakosti ili je poslužio samo kao „paravan“ za dorađivanje dodatnih povlastica i pogodnosti pojedincima?
Novi Zakon o hrvatskim braniteljima - tužna balada!
 
Ministarstvo branitelja
 
 

PRESS

 

 

 

Prije nepunih 6. mjeseci na svijetlo dana „procurio“ je novi Zakon o hrvatskim braniteljima, pompozno najavljivan kroz uzrečice:

  • Utvrđena je nejednakost u odnosu na pojedine adresate mirovinskih prava braniteljsko - stradalničke populacije u odnosu na druge kategorije korisnika, te će se novim Zakonom sveobuhvatno unaprijediti zakonodavno uređivanje pitanja koja se odnose na iste.
  • Statusna i materijalna prava hrvatskih branitelja i njihovih obitelji disperzirana su u niz Zakona, što stvara pravnu i egzistencijalnu nesigurnost, te je potreba opsežna promjena i objedinjavanje svih prava u jedan jedinstveni Zakon

...

Nažalost, kako je vrijeme odmicalo i kako se je svakodnevno braniteljska populacija susretala sa nizom problema, dolazimo do pitanja „da li je svrha novog Zakona bila unaprjeđenje zakonodavnog okvira za iste i da li su tim novim Zakonom uklonjene nejednakosti ili je poslužio samo kao „paravan“ za dorađivanje dodatnih povlastica i pogodnosti pojedincima.

   

Činjenica skrivana od očiju javnosti i branitelja je da Zakon, unatoč tvrdnjama Ministra, nisu radili projektni timovi nego pojedinci izabrani od strane istog. Naime nakon samo dva održana radna sastanka navedene skupine nikada više nisu pozvane da sudjeluju u kreiranju novog Zakona niti su Udruge koje su poslale svoje zastupnike obaviještene o razlogu naprasnog ukidanja. Stoga i svaka odgovornost koja se želi pripisati „projektnim timovima“ je netočna.

Povijest sa obmanama u samo par godina dva puta se je ponovila na skoro istovjetan način. Prvo sa „šatorom“ gdje je većina branitelja bila iskorištena u osobnu promociju pojedinaca koji su, kako se je kasnije i utvrdilo, svoju „istaknutost“ u prosvjedu iskoristili ili u svrhu zauzimanja visokih državnih pozicija ili u kreiranju Zakona kako bi sami sebi dodatno povećali svoja prava i povlastice. Drugi puta sa projektnim timovima od preko 500 braniteljskih zastupnika koji su poslužili samo kao dvokratna kulisa  kako bi se kasnije moglo manipulirati tim podatkom, a odgovornost za sve probleme koji svakodnevno isplivavaju na površinu prebaciti na iste.

 

A s kojim problemima se susreću oni koji su branili i obranili našu Domovinu?

Jedna od najžalosnijih igrokaza koja prati novi Zakon je činjenica da je MHB zajedno sa Vladom RH nakon provedene Javne rasprave na svojoj Sjednici u Kninu 05.08.2017. bez objave i pružene informacije odgodilo primjenu svih članaka Zakona koji govore u ostvarivanju prava na mirovinu dok su u isto vrijeme prava onih koji su zaslužili „podobnost“ Ministra ostala u provedbi bez odgode.

Isto tako Zakon najavljivan kao sveobuhvatan i spreman riješit utvrđene nejednakosti, jedini uspjeh postigao je odbacivši 14.794 djelatnih vojnih osoba, 16.930 policijskih službenika (koji su dijelom isto tako bili sudionici Domovinskog rata) te  35.028 branitelja koji su otišli prema odredbama općeg mirovinskog Zakona, odnosno sve one skupine koji nisu imali „sreće“ ostvariti prava po ZoPHBIDR.

Naime nakon dolaska na vlast SDP-a 2000. i egzodusa nepodobnog kadra iz HV-a i MUP-a uglavnom temeljem čl.205. Zakona o obrani (umirovljenje po sili zakona), mnogi su se branitelji preko noći našli na cesti, bez posla ili pred zatvorenim vratima svojih pokradenih i uništenih poduzeća u kojima su radili do rata. Nudila im se je alternativa u mirovini kako ne bi došlo do pobune, ali osmišljeno na način da se zabrani korištenje prava iz Zakona o hrvatskim braniteljima. Mnogi od njih bili su od prvog dana u obrani svoje zemlje, pripadnici gardijskih postrojbi ili specijalnih postrojbi MUP-a, proveli po tisuću i više dana na prvoj crti borbenih djelovanja ali im se nije dalo pravo da postanu „branitelji“ ili „dragovoljci“.

Danas ti nepostojeći „branitelji“ nadajući se novim pomacima, ponovno su ostali tamo gdje su i bili, po tko zna koji puta iskorišteni i odbačeni. Ministarstvo umjesto da institutom prevođenja ili zakonskim odredbama ispravi nepravde u postojećem sustavu i omogući istima korištenje prava iz Zakonu o braniteljima svjedoče jednoj drugoj politici; prebacivanju odgovornosti koje nedvosmisleno govore kako niti jedno obećanje iz početka ovog teksta nije ostvareno.

Za primjer kako Zakon izgleda u praksi predvođen „stručnjacima iz šatora“, kako se odnosi prema umirovljenim braniteljima po nekim drugim propisima, koje iz priloženog teksta uopće niti ne doživljava kao „branitelje“ pokazuju i ova dva odgovora nadležnih institucija;

  1. U vezi pitanja koje se odnosi na ostvarivanje prava korisnika mirovine koji su mirovinu ostvarili prema odredbama Zakona o pravima iz mirovinskog osiguranja DVO, PS i OSO, a imaju utvrđen status hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata i status HRVI-a, navedeni korisnici tražili su određivanje mirovine prema ZOPHBDR-a, ali su zahtjevi odbijani u prvostupanjskom i drugostupanjskom postupku Zavoda, kao i u sudskom postupku pred Upravnim sudovima, uz obrazloženje da nije moguće kumuliranje dva posebna propisa. Navedeni korisnici nemaju pravo na ponovno određivanje mirovine po istom osnovu ni prema odredbama novoga ZOHBDR-a jer nije predviđena takva mogućnost.  (citat iz očitovanja MRMS-a….)
  1. Obavještavamo Vas da se čl.37. Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji, kojim se propisuje pravo na rad uz mirovinu odnosi isključivo na hrvatske branitelje, koji su pravo na invalidsku mirovinu ostvarili po tom Zakonu. Obzirom da je ovdje riječ o mirovini ostvarenoj po Zakonu o pravima iz mirovinskog osiguranja DVO PS i OSO, upućujem Vas da se upitom o mogućnosti rada uz mirovinu, obratite nadležnom uredu HZMO, prema mjestu prebivališta.  (citat iz očitovanja MHB-a….)

 

Usprkos tadašnjem svakodnevnom papagajskom ponavljanu kako je novi Zakon potreban kako bi se sva prava objedinila u jedinstveni Zakon ona su ostala kao i prije, disperzirana na niz Ministarstva. Pa tako određivanje mirovina i dalje je pod nadležnošću HZMO-a, propisi su ostali podložni izmjenama koje Ministarstvo rada i mirovinskog može u svakom trenutku pokrenuti sukladno političkoj situaciji, pregledi za utvrđenje radne nesposobnosti i statusa HRVI ostali su pod patronatom Jedinstvenog tijela vještačenje, kao i zdravstveno osiguranje koje je ostalo pod palicom HZZO-a.

Djeca branitelja i HRVI iako prozivana kao „povlaštena“ nažalost nisu našla svoje mjesto u novom Zakonu, odbijeni pod izgovorom „U važećem Zakonu imali smo samo pet kategorija osoba koje su ostvarivale pravo prednosti pri zapošljavanju dok sada imamo u ovom prijedlogu Zakona jedanaest kategorija“.

 

I za kraj ove tužne „balade“ prosječna mirovina branitelja po statističkim podacima HZMO-a, najniža je u istovrsnoj kategoriji i suprotno od pisanja projugoslavenskih medija iznosi 2.508,10 kn za razliku od bivših pripadnika JNA čija prosječna mirovina iznosi 3.133,10 kn i boraca NOR-a sa prosječnim iznosom od 2.758,90 kn.

 

- Guido Hornik -

 
 

 

PRESS - UCM

 

 

 Foto: 1. DPCM/Twitter

Priredio: Mario Mehaković

Stručni suradnik: Guido Hornik

Ovaj materijal sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

 

 

 

UCM

Harley-Davidson Zagreb

hrenfrdeituk

TOP AUDIO

Trenutno posjetitelja

Imamo 286 gostiju i nema članova online

A- A A+
  • Pomoć oboljelim braniteljima
  • Podrška radu Udruge
Strah od ilegalnih migranata je:
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
Total Votes:
First Vote:
Last Vote:

Ovlašteni kreditni posrednici

Udruga 'Crne Mambe' - 2018. - crnemambe.hr
Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech
X

Ups!

nedozvoljeno kopiranje sadržaja