HRVATSKA KROZ POVIJEST
Piše: Tomislav Šulj
25. studenog 1991. na zagrebačkom aerodromu Pleso obavljena je velika razmjena 27 zarobljenih Hrvata, za pripadnike obavještajne skupine JNA koja je terorističkim i propagandnim metodama destabilizirala Hrvatsku.
Ipak, centralne figure razmjene bili su zamjenik zapovjednika 5. armijske oblasti general major Milan Aksentijević, koji je nakon prisilnog spuštanja helikoptera zatočen kod Karlovca, i kanadski poduzetnik hrvatskog porijekla Anton Kikaš.
...
Kikaš je bio uhićen 31. kolovoza zbog toga što je u Boeingu 707 za potrebe obrane pokušao Hrvatskoj dostaviti 18 tona lakog pješačkog i protuoklopnog naoružanja.
Oružje je kupljeno u Južnoj Africi, a transport zrakoplovom obavilo je poduzeće „Uganda airlines“.
- sadržaj se nastavlja -
Drugi upravo čitaju... |
|
Plan je bio letjeti prema Trstu, i manevrom sletjeti u Ljubljani. No ulaskom u jugoslavenski zračni prostor, prema tvrdnji Kikaša greškom pilota, ruta je promijenjena. Dva lovačka Mig-a Jugoslavenskog ratnog zrakoplovstva presrela su Boeing i zapovjedili pilotu da ga spusti na pistu zračne luke Pleso.
Vojnici JNA zaplijenili su naoružanje i u dramatičnim okolnostima uhitili Kikaša.
- sadržaj se nastavlja -
Nakon batina Kikaš je odveden u vojni zatvor u Beogradu gdje je, u ćeliji broj 59, proveo sljedeća tri mjeseca. Tamo je u lošim uvjetima iznova prolazio razne torture, uz prijetnje da će biti likvidiran.
Ipak, uz velik interes medija Kikaš je pušten na slobodu, dočim je kasnije njegov hrabri čin javnost pomalo zaboravila.
Također, potpuno je nepoznata daljnja ratna priča zaplijenjenog zrakoplova kojim je doletio u Jugoslaviju.
JNA ga je koristila za potrebe prebacivanja opreme i ljudstva tijekom povlačenja iz Slovenije i Hrvatske.
Štoviše, Boeing 707 prevozio je s bihačkog aerodroma „Željava“ rezerviste na bojišnice Hrvatske, kasnije i BiH, a na povratku je prevozio obitelji starješina JNA zajedno s mještanima koji su s područja Bihaća, a potom i Sarajeva, bježali od rata u Beograd.
Kako je od ranije bio preuređen za potrebe prijevoza vojne opreme, u njega bi stalo i 400 putnika te je na taj način od rata pobjeglo više desetaka tisuća civila iako većina vjerojatno nije znala zašto pripadnici JNA zrakoplov nazivaju „Kikaš“.
Foto: 1. DPCM/scrshot HRT
Autor: Tomislav Šulj