Open menu
Zvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna
 
ZDRAVLJE

Prehrana

Kod depresivnih osoba vrlo je važna koncentracija magnezija u krvi
Depresija i prehrana
Depresija
 

 

ZDRAVLJE

 

  

 

Depresija je vrlo učestala bolest, koju je vrlo važno znati prepoznati i suočiti se s njom. Osnovne karakteristike ove bolesti su sniženo, bezvoljno raspoloženje, žalost i beznađe, gubitak osjećaja zadovoljstva, gubitak snage i energije, javljanje osjećaja neodređenog...

 
Depresija sve više pogađa ljude koji žive ubrzanim tempom života. Karakterizira je gubitak interesa i značajna promjena raspoloženja kod oboljele osobe. Potrebno je obratiti pažnju na tretman jer bolest može biti prikrivena.
...

Depresija kod pojedinih bolesnika može izazvati gubitak apetita, dok kod drugih pacijenata ona biva karakterizirana epizodama prejedanja i rezultira u konačnici značajnim uvećanjem tjelesne mase. Prehrana je vrlo važna kod ove bolesti jer pojedine namirnice mogu ulaziti u interakcije s lijekovima koje pacijenti uzimaju. Treba napomenuti da pacijenti koji uzimaju antidepresive moraju izbjegavati ribu iz konzervi, jetru, pivo, crveno vino te parmezan, budući da su to namirnice koje mogu ometati metabolizam lijeka u organizmu.

U većini slučajeva hrana utječe na raspoloženje tako da djeluje na unos i sintezu serotonina u stanicama mozga. Serotonin je neurotransmiter odgovoran za postizanje osjećaja ugode. Namirnice koje djeluju na smanjenje nivoa serotonina čine ljude manje raspoloženima, dok one koje povećavaju endogenu sintezu i njegov ulazak u stanice mozga izazivaju porast raspoloženja kao i lijekovi koji se u tu svrhu uzimaju. Stoga pravilan odabir namirnica može vrlo uspješno djelovati u slučajevima depresije i ponekad čak pomoći da se medikamentna terapija smanji na minimum.

Preporuča se upotreba hrane bogate ugljikohidratima, koji direktno djeluju smirujuće na organizam. Proteini, odnosno pojedini peptidi koji se iz hrane oslobađaju, mogu imati ekscitirajući podražaj na mozak tako da izostaje sedativni učinak. U prehrani oboljelih od depresije treba redovito u svakom obroku biti ugljikohidrata (tjestenina, krumpir, riža, palenta, kruh, žitarice, kolači), med i ne treba se suzdržavati od razumne upotrebe šećera. Tako je dokazano da šalica čaja (matičnjak, đumbir) uvečer, zaslađena žličicom meda pomaže kod depresivnih osoba u lakšem postizanju sna.

Ustanovljeno je nedavno da tvari poput folne kiseline koja se nalazi u tamnozelenom lisnatom povrću i mahunarkama znatno utječe na raspoloženje. Stoga se obrok sastavljen od blitve, špinata, leće, graška, boba, soje uvelike preporučuje na svakodnevnim jelovnicima.

Kod depresivnih osoba vrlo je važna i koncentracija magnezija u krvi, a u kokosu je sadržana velika količina tog minerala. Magnezij se još i naziva antistresnim elementom. Uz magnezij preporuča se i unos selena kojeg ima u morskim plodovima i koštunjićavom voću.

Kada je riječ o kavi, vrlo je teško povući jednoznačnu preporuku jer se pokazalo da je osjetljivost na kofein različita kod depresivnih osoba. Kod nekih pomaže u suzbijanju depresije, dok od drugih ima suprotan učinak. Jedino je za alkohol dokazano da nakon kratkotrajne euforije, koja slijedi neposredno nakon konzumacije, nastupa depresija, te se stoga preporuča izbjegavanje svih vrsta alkoholnih napitaka.

NAMIRNICE
Svaka hrana posjeduje određena farmakološka svojstva, što u prijevodu znači da pojedine namirnice mogu poboljšati ili pogoršati tijek određenih bolesti ili zdravstvenih stanja. Zbog tog je razloga nužno u svakodnevnoj prehrani pravilno odabrati namirnice, u čemu će vam pomoći sljedeći popis namirnica koje se preporučuju, odnosno onih koje treba izbjegavati pri određenim bolestima ili zdravstvenim stanjima.
 
DA
  • Agrumi ili citrusno voće
  • Alge
  • Banana
  • Bijelo meso
  • Bob
  • Brokula
  • Čokolada
  • Grašak
  • Grožđe
  • Jagoda
  • Kamenice
  • Kesten
  • Kiseli kupus
  • Kokos
  • Leća
  • Maslinovo ulje
  • Med
  • Ocat
  • Plava riba
  • Pšenica
  • Raž
  • Salata
  • Sojino mlijeko
  • Svježi kravlji sir
  • Začini
 
NE
  • Alkohol
  • Čaj
  • Iznutrice
  • Loj i mast
  • Sir
  • Sol

 

TJEDNI JELOVNIK

 

Svaki je dan predviđeno korištenje dvije žličice maslinova ulja. Izbjegavajte alkoholna pića.
 
Za doručak pojedite koštunjićavo voće s bananom, žlicom meda od kestena i pola jogurta i u to dodajte lanene sjemenke. Popijte šalicu Kneippove kave s mlijekom. Kao međuobrok koristite integralne kekse, nemasni jogurt i voće.
 
 RUČAK
VEČERA
PON
špageti s umakom pesto (70 g); gljive sa žara (80 g); kuhana cikorija za salatu (200 g); integralni kruh (60 g); jabuka
pileća juha s mesom i rižom; miješana salata od rajčica i endivije (200 g); integralni kruh (60 g); čaj od kamilice
UTO
juha od luka (100 g) i piletina na žaru (70 g); kuhane mahune (50 g); jabuka; čaša jogurta
musaka s patlidžanima (150 g); zelena salata, raženi kruh (80 g); šnita ananasa, čaj od lipe
SRI
varivo od mrkve i leće (150 g); salata od radiča (70 g), čokolada (50 g); oligomineralna voda
puretina na žaru (150 g); dinstani kupus (100 g), miješana salata, medena torta, čaj od kadulje
ČET
zapečeni karfiol sa sirom (150 g); salata od mahuna (100 g), kruh sa suncokretovim sjemenkama (80 g), ananas u sirupu od javora
pastrva na žaru (150 g); kuhani krumpir (100g); kuhana blitva (150 g); miješani kruh (80 g); grožđe, čaj od koprive
PET
rižoto s račićima (70 g); brokule kuhane na pari za salatu (200 g); integralni kruh (60 g), naranča
orada pečena u pećnici (120 g); varivo s blitvom (30 g tjestenine ili riže i 150 g blitve); kuhane šparoge za salatu (200 g); integralni kruh (60 g); čaša tople čokolade
SUB
rolana teleća prsa (100 g), 80 g povrće na žaru, kuhani divlji radič, čokoladna torta; oligomineralna voda
svježi kravlji sir (100 g); vrhnje (50 g); kuhana blitva (80 g); sušenih krušaka i jabuka, čaša mlijeka
NED
krastavci s vrhnjem (150 g); pečena piletina (100 g); frape s kivijem
pastrva na žaru (150 g); gljive u umaku od crnog vina (80g); raženi kruh (80 g); jabuka, čaša soka od naranče

 

 

 Drugi upravo čitaju...
 

 

  

 

 

Foto: Ilustracija

zdravlje

 

 

 

 

 Priredio: Mario Mehaković

Izvor: DPCM/plivazdravlje.hr (Prof. dr. sc. Donatella Verbanac, dipl. ing. medicinske biokemije)

 

 

Ovaj materijal sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

 


UCM

hrenfrdeituk

Harley-Davidson Zagreb

TOP AUDIO

Trenutno posjetitelja

Imamo 430 gostiju i nema članova online

A- A A+
Podržavate li članstvo Ukrajine u NATO-u?
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
Total Votes:
First Vote:
Last Vote:

Pomoć braniteljima i njihovim obiteljima

Open menu
JSN Epic is designed by JoomlaShine.com