SVIJET KROZ POVIJEST
Svijet kroz povijest
Trupe Sjedinjenih Država zaposjele su 4. svibnja 1904. godine Panamsku prevlaku pod izlikom obrane ovisnosti netom stvorene države - Paname.
Naime, poslije Sueskog kanala, koji je otkrio kanalogradnju kao fantastični biznis, i Panamska prevlaka zaokupila je pozornost stručnjaka i financijera kao pogodan teren za prokop još jednog kanala. On bi za tisuće milja skraćivao put između Atlantskog i Tihog oceana.
...
Još 1850. godine Sjedinjene Države potpisale su pod pritiskom Engleske ugovor o neutralizaciji budućeg kanala i o slobodi plovidbe po njemu, te obvezu da će s Engleskom zajednički čuvati neutralnost i sigurnost kanala. To je, zapravo, značilo da se Sjedinjenim Državama ne dopušta jednostrana i isključiva kontrola nad kanalom. Ali, 48 godina kasnije Engleska će pristati na reviziju tog ugovora, a 1901. godine potpisat će novi ugovor o režimu plovidbe Panamskim kanalom. I tim ugovorom kanal je proglašen slobodnim za potpuno ravnopravnu plovidbu ratnih i trgovačkih brodova svih država. Međutim, novim ugovorom tu slobodu plovidbe jamče samo Sjedinjene Države koje u tu svhu smiju u zoni kanala držati svoje vojne snage.
Iduće godine Sjedinjene Države kupuju od francuske kompanije koncesiju za izgradnju kanala, a 1903. godine potpisuju ugovor s Kolumbijom kojoj pripada Panamska prevlaka o zakupu na 99 godina zemljišta u širini 6 milja od oceana do oceana.
Međutim, kolumbijski Kongres ne pristaje na prodaju svoga područja i svoga suvereniteta i odbacuje ugovor. Amerikanci tada potiču lokalni ustanak i osnivaju Panamsku republiku koja se odvojila od Kolumbije. Kad je kolumbijska vojska krenula na ustanike zatekla je tamo američke vojnike i nije se usudila ispaliti ni metka. Sjedinjene Države mirno su nastavile kopanje kanala i 15. kolovoza 1914. godine tim je novim svjetskim vodenim putom prošao prvi brod.
Foto: wikipedia.org
Priredio: Mario Mehaković
Izvor: HRT