POVIJEST
Piše: Tomislav Šulj
Pobunjenici presretali, pljačkali i otimali putnike
Tijekom travnja 1995. pobunjeni Srbi izazvali su u zapadnoj Slavoniji niz incidenata koji će izravno utjecati na pokretanje oslobodilačke operacije „Bljesak“.
Iako je krajem 1994., nakon tri godine potpune blokade, autocesta Zagreb-Lipovac otvorena, prometovanje je bilo nesigurno jer su se uz cestu, osim UNPROFOR-aca, kretali i oružjem provocirali pobunjeni Srbi.
...
Od ranog proljeća 1995. pobunjenici su fizički opstruirali promet, presretali i pljačkali putnike. Potom su vođe pobunjenika u Okučanima na izvanrednoj sjednici 11. travnja donijeli odluku o prekidu popravka željezničke pruge na okupiranom području.
Bio je to znak protesta zbog pritiska međunarodne zajednice, odnosno preciznih smjernica Rezolucije 981 o nužnosti reintegracije okupiranih prostora.
Kriminalna suradnja ruskog generala Pereljakina sa Srbima
Zanimljivo, isti dan odlukom glavnog zapovjednika snaga UN-a Yasushija Akashija smijenjen je ruski general Pereljakin, zapovjednik Istočnog sektora, zbog očite kriminalne suradnje sa srpskom stranom, dočim se UNPROFOR službeno ispričao Hrvatskoj.
Do kraja travnja pobunjeni Srbi nastavili su se poigravati s hrvatskom stranom. Tako su primjerice 23. travnja, na pravoslavni Uskrs, kod Nove Gradiške omogućili susret oko 5000 Srba s dijelova okupirane i neokupirane Hrvatske, a već sljedeći dan točno u 6 sati ujutro zatvorili su dio autoceste od Novske do Nove Gradiške u znak protesta zbog odredaba Rezolucije 981. Cestu su blokirali kamionima, željeznim „ježevima“ i preprekama.
Iako su sljedeći dan maknuli prepreke, napetosti su rasle. Nakon svađe na benzinskoj crpki, jedan Hrvat ubio je 28. travnja Srbina Tihomira Blagojevića. Za osvetu Srbi su pucali po vozilima na autocesti i otimali civile iz automobila što je završilo ranjavanjima i pogibijom nekoliko nedužnih putnika.
Bila je to kap koja je prelila čašu.
Stoga je 1. svibnja pokrenuta vojno-redarstvena operacija Bljesak u kojoj su hrvatske snage munjevito riješile ne samo problem sigurnosti autoceste nego su, u samo 30 sati, i oslobodile okupirani prostor zapadne Slavonije.
Foto: 1. scrshot HRT
Autor: Tomislav Šulj