POVIJEST
Piše: Tomislav Šulj
Kap koja je prelila čašu hrvatskog strpljenja bila je zasjeda u kojoj su pobunjenici ubili tri osobe koje su prometovale autocestom
21. prosinca 1994., u 14 sati i 30 minuta, nakon tri godine potpune blokade, autocesta Zagreb-Lipovac je otvorena.
Točnije, u promet je puštena dionica između Novske i Nove Gradiške, duga 27 kilometara.
...
Bio je to prvi konkretan učinak nakon dugotrajnih pregovora između pobunjenih Srba i hrvatske vlade koji su, unatoč pritisku međunarodne zajednice, uvijek iznova propadali jer su pobunjenici postavljali nemoguće, katkad i bizarne zahtjeve, zapravo ucjenjujući hrvatsku stranu.
Ipak, dogovoreno je da će sigurnost u prometovanju jamčiti pripadnici UNPROFOR-a, a tijekom vremena zajedničke hrvatsko-srpske patrole. Također, dogovoreno je da na tom potezu neće biti kontrolnih točaka, samo dvije u istočnom sektoru koje su dijelile okupirani i slobodni teritorij Hrvatske.
Već 27. prosinca predsjednik Franjo Tuđman koristio se ovom dionicom pri posjetu Slavonskom Brodu. Razdraganom se mnoštvu obratio najavivši kako će se Hrvatska mirnim načinom pokušati prometno povezati no da nema sumnje kako će se uskoro prometovati i vlakom, kako od Zagreba do Slavonskog Broda, tako i od Zagreba do Knina.
Nažalost, od početka je prometovanje bilo nesigurno jer su se uz cestu, osim UNPROFOR-aca, kretali i oružjem provocirali pobunjeni Srbi.
Nadalje, uz rub ceste počela su se pojavljivati vojna vozila, pa su čak postavljeni i kontejneri koje su Srbi obilježili zastavama i prometnim znacima, odaslavši tako poruku putnicima da prolaze nepostojećom paradržavom.
Od ranog proljeća 1995. pobunjenici su i fizički opstruirali promet.
Blokirali su autocestu betonskim i željeznim zaprekama, presretali su i pljačkali putnike, pucali po vozilima.
Kap koja je prelila čašu hrvatskog strpljenja bila je zasjeda u kojoj su pobunjenici ubili tri osobe koje su prometovale autocestom.
Stoga je 1. svibnja pokrenuta vojno-redarstvena operacija Bljesak u kojoj su hrvatske snage munjevito riješile ne samo problem sigurnosti autoceste nego su u samo 30 sati oslobodili okupirani prostor zapadne Slavonije.
Foto: 1. scrshot HRT
Autor: Tomislav Šulj